GDPR privacy verklaring

WDR insurance group

Privacybeleid & Bescherming Persoonsgegevens

Bij WDR Insurance Group BV, part of Howden (hierna “WDR”, “wij”, “ons”) moeten we uw persoonlijke gegevens verzamelen en verwerken als verzekeringsmakelaar en u gerelateerde diensten leveren. Wij danken u voor het vertrouwen dat u in ons stelt, en wij engageren ons om uw privacy te beschermen.

Dit privacybeleid weerspiegelt ons woord om persoonlijke gegevens op verantwoorde wijze te gebruiken in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving als onderdeel van onze bedrijfsvoering.

Het beleid informeert je op transparante wijze over de gegevens die we verzamelen, het doel van het verzamelen, hoe we deze gebruiken en de rechten die je hebt met betrekking tot de verwerking van deze gegevens.

Wie zijn wij?

Howden, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het ondernemingsnummer 0760.930.653, verwerkt uw persoonsgegevens in eigen naam als verwerkingsverantwoordelijke.

WDR Insurance Group BV, part of Howden

  • Grote Baan 225
    1620 Drogenbos
    Belgique
    T: +32 2 333 82 82
  • Sneeuwbeslaan 14
    2610 Wilrijk
    Belgique
    T: +32 3 820 90 80
  • Esplanadeplein 9
    9300 Aalst
    Belgique
    T: +32 53 77 11 45

De verwerkingsverantwoordelijke, in de zin van de Europese regelgeving inzake gegevens-bescherming, is de natuurlijke of rechtspersoon die het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt.

Voor vragen, suggesties of klachten met betrekking tot uw persoonsgegevens kunt u contact met ons opnemen via privacy@howdenwdr.com.

Welke gegevens verzamelen we?

Afhankelijk van uw specifieke context en het type verzekering kunnen we verschillende soorten gegevens verzamelen die nodig zijn om u verzekeringsoplossingen en gepersonaliseerde diensten aan te bieden. We kunnen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u verzamelen of ze kunnen door een derde partij worden verstrekt.

De categorieën gegevens die worden verzameld, rekening houdend met de verwerkingsdoeleinden, omvatten:

  • Identificatiegegevens (naam, achternaam, adres, enz.).
  • Samenstelling van het huishouden (burgerlijke staat, aantal kinderen, enz.).
  • Financiële gegevens (uw onroerend goed, enz.).
  • Beroep (functie, opleiding, enz.).
  • Locatiegegevens (post- of IP-adres, de locatie van een verzekerd onroerend goed, enz.)
  • Internetgegevens (informatie verzameld door cookies zoals Google Analytics, etc.).
  • Gezondheidsgegevens: indien strikt noodzakelijk voor het afsluiten, uitvoeren van de verzekeringsovereenkomst of het beheer van een schadegeval. Voor deze “gevoelige” gegevens is uw uitdrukkelijke voorafgaande toestemming vereist.
  • Gegevens met betrekking tot mogelijke strafrechtelijke veroordelingen en overtredingen. Deze gegevens worden verwerkt met een verhoogde graad van vertrouwelijkheid.

Alle andere gegevens die u vrijwillig aan ons verstrekt. Uw gegevens worden alleen verwerkt in het kader van de verzekering waarvoor u ons inschakelt, tenzij u anders wenst en anders aangeeft.

Bronnen van persoonlijke gegevens

Wij verzamelen persoonsgegevens uit verschillende bronnen, waaronder:

  • Andere deelnemers op de verzekeringsmarkt, zoals Verzekeraars.
  • Particulieren en hun gezinsleden.
  • In het geval van een claim, derden, waaronder de andere partij bij de claim, waaronder getuigen, deskundigen (waaronder medische deskundigen), advocaten en schadebehandelaars.

Voor welke doeleinden verzamelt en verwerkt Howden gegevens?

Howden zal redelijkerwijs gebruik maken van uw persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Voor elk doel worden alleen de noodzakelijke en relevante gegevens verwerkt.

Wij verzamelen, bewaren en verwerken uw persoonsgegevens wanneer dat nodig is voor:

  • Het beheren van de klantenrelatie of potentiële klant.
  • Het voorstellen, beheren en uitvoeren van verzekeringscontracten.
  • Schadebeheer.
  • Het afhandelen van klachten en het continu verbeteren van onze diensten.
  • Het voldoen aan wettelijke en regelgevende verplichtingen waaraan wij onderworpen zijn, zoals AML-verplichtingen of fraudebestrijding.
  • Klachtenbehandeling.
  • Reageren op verzoeken van gerechtelijke autoriteiten of toezichthoudende autoriteiten die toegang tot gegevens eisen.
  • Prospectie en marketingbeheer.
  • Het uitvoeren van statistische analyses, actuariële studies en gegevensanalyses.
  • Het verbeteren van de browse-ervaring op websites.

Uw persoonsgegevens worden dan verwerkt op een of meer van de volgende rechtsgronden:

  • Verwerking is gebaseerd op een wettelijke verplichting.
  • Verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst.
  • Verwerking is gebaseerd op uw toestemming: Als de rechtsgrondslag voor de verwerking uw toestemming is, hebt u het recht om deze te allen tijde in te trekken, zonder afbreuk te doen aan de rechtmatigheid van de verwerking die vóór de intrekking van de toestemming is uitgevoerd.

De verwerking is gebaseerd op de legitieme belangen van Howden, bijvoorbeeld om fraude te bestrijden of voor direct marketing doeleinden. Hierbij zorgen we er altijd voor dat er een evenwicht is tussen onze belangen en die van jou, bijvoorbeeld door je het recht te geven om bezwaar te maken.

Hoe en waar worden de gegevens gedeeld?

Howden kan uw gegevens doorgeven:

  • Aan derden externe dienstverleners, zoals verzekeringsmaatschappijen, experts, IT-dienstverleners, support-, hosting- en soortgelijke leveranciers die ons helpen bij onze activiteiten.
  • Aan autoriteiten en derde partijen die betrokken zijn bij juridische procedures of zoals vereist door de wet.
  • Aan andere derden met wie we persoonsgegevens kunnen delen in het kader van een lopende of voorgestelde reorganisatie, fusie, verkoop, joint venture, overdracht, portefeuilleoverdracht of andere zakelijke transactie.

Persoonsgegevens kunnen worden overgedragen naar landen binnen de Europese Unie of buiten de Europese Unie. Als dit het geval is, worden de betrokken personen hierover nauwkeurig geïnformeerd en worden specifieke maatregelen genomen om deze overdrachten te regelen.

Uw rechten

In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving hebben betrokkenen de volgende rechten:

  • Het recht op toegang tot uw gegevens, indien van toepassing, om deze te verbeteren en om te verzoeken dat deze aan derden worden verstrekt (recht op gegevensoverdraagbaarheid).
  • U hebt het recht om uw toestemming voor bepaalde verwerkingen in te trekken.
  • U hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens, het recht om beperking van de verwerking te vragen en het recht om uw gegevens te laten wissen.

Om deze rechten uit te oefenen, hoeft u alleen maar uw gedateerd en ondertekend verzoek op te sturen.

per e-mail

privacy@howdenwdr.com

of per brief

WDR Insurance Group BV
Grote Baan 225
1620 Drogenbos.

Wij kunnen u vragen om ons een leesbare fotokopie van beide zijden van uw identiteitskaart te bezorgen.

Om uw rechten beter te kennen, kunt u de website van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit raadplegen: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be.

In alle gevallen hebt u het recht om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (DPA) via de volgende contactgegevens:

Gegevensbeschermingsautoriteit  

Drukpersstraat 35
1000 Brussel.
Tel: +32 2 274 48 00

https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be

Hoe lang bewaren we uw persoonlijke gegevens?

We bewaren uw persoonsgegevens zo lang als nodig is voor de vastgestelde verwerkingsdoeleinden. De verwerkte gegevens worden bewaard gedurende de contractuele relatie, de wettelijke bewaartermijn en eventuele aanvullende bewaartermijnen die verplicht worden gesteld door toepasselijke wet- en regelgeving.

Beveiligingsmaatregelen

Howden hecht veel belang aan de beveiliging van alle persoonsgegevens. We hebben passende beveiligingsmaatregelen getroffen, in overeenstemming met onze gegevensbescherming  - verplichtingen, voor de bescherming van alle Persoonsgegevens die we verwerken. Onze beveiligingscontroles zijn afgestemd op industrienormen en goede praktijken, en bieden een controleomgeving die risico's voor de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van uw gegevens effectief beheert.

Ons beveiligings- en privacybeleid wordt bijvoorbeeld periodiek herzien en waar nodig verbeterd en alleen geautoriseerd personeel heeft toegang tot gebruikersinformatie. Hoewel we niet kunnen garanderen dat er geen verlies, misbruik of wijziging van gegevens zal optreden, doen we ons uiterste best om dit te voorkomen.

Daarnaast zorgen we ervoor dat ons personeel op de hoogte blijft van onze verplichtingen op het gebied van gegevensbescherming en verplicht is tot jaarlijkse training en tests.

Gebruik van cookies

Cookies zijn stukjes informatie die een website overbrengt naar uw harde schijf om informatie over u op te slaan en u soms te volgen. Tijdens het surfen op onze Howden Belgium website kan informatie worden opgeslagen door deze cookies.

Ze worden gebruikt om de navigatie te verbeteren of om het verkeer op onze website te meten. Ons privacybeleid biedt alle gebruikers de mogelijkheid om te beslissen of ze willen dat hun gegevens worden verzameld via onze cookiemanager, die toegankelijk is via de banner op de startpagina van onze site tijdens uw eerste bezoek.

Als u uw aanvankelijke keuze wilt wijzigen, klikt u op deze link.

Ga voor meer informatie over het gebruik van cookies naar ons “Cookiebeleid”.

Herziening van het beleid

Hou er rekening mee dat we deze verklaring van tijd tot tijd kunnen bijwerken, bijvoorbeeld om te voldoen aan nieuwe wettelijke vereisten. We raden je aan deze verklaring regelmatig door te nemen om op de hoogte te blijven van de manier waarop we je persoonlijke gegevens gebruiken.

Laatste bijwerking: november 2024

Privacy verklaring

WDR Insurance Group (verder samen “kantoor” genoemd) nemen uw rechten bij gegevensverwerking ernstig. In dit beleidsdocument  lichten wij toe hoe wij uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken. Ze vormt het algemene beleid van het kantoor op het vlak van gegevensverwerking conform de toepasselijke wetgeving waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR).

Als verzekeringsmakelaar vervult het kantoor mogelijk een dubbele rol op het vlak van gegevensverwerking. In dat geval zijn we  zowel verwerkingsverantwoordelijke als verwerker. De rol van verwerkingsverantwoordelijke nemen wij op als we gegevens verwerken in eigen naam en voor eigen rekening. Daarnaast  vervullen wij, ten behoeve van de maatschappijen, ook de rol van verwerker. Dat betekent dat wij ook persoonsgegevens verzamelen en verwerken voor de verzekeringsmaatschappijen met wie wij samenwerken en van wie wij producten aan u voorstellen en aanbieden. In deze verklaring gaan we enkel dieper in op de verwerking van uw gegevens als verwerkingsverantwoordelijke.

Verwerkingsverantwoordelijke

De verantwoordelijken voor de verwerking zijn WDR Insurance Group Grote Baan 225 – 1620 Drogenbos ond.nr. 0760.930.653, esplanadeplein 9 – 9300 Aalst en Sneeuwbeslaan 14 te 2610 Wilrijk.
Voor alle vragen omtrent ons privacy beleid kunt u  met ons contact opnemen via info@wdr.be. Voor vragen die verder gaan dan een eenvoudige vraag om inlichtingen, kunnen wij u vragen zich te identificeren, zodat wij zeker zijn dat wij de gevraagde informatie en gegevens aan de juiste persoon verstrekken.

Wanneer verzamelt en verwerkt ons kantoor gegevens?

Het kantoor verzamelt en verwerkt gegevens over u wanneer u met ons contact opneemt met het oog op advies over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden of het voorstellen van verzekeringsovereenkomsten, het verrichten van voorbereidend werk met het oog op  het sluiten van verzekeringsovereenkomsten en het sluiten zelf van verzekeringsovereenkomsten. Daarnaast kunt u ook op ons een beroep doen of ons ook contacteren voor bijstand bij het beheer en de uitvoering van de door u gesloten verzekeringsovereenkomsten. Ook wanneer u op enige andere wijze met ons contact opneemt zullen wij uw gegevens (moeten) verwerken. Tot slot is het ook mogelijk dat wij gegevens over u verkrijgen via derden en deze gegevens gebruiken om u te benaderen om via onze bemiddeling een overeenkomst te sluiten.

Welke gegevens verzamelt en verwerkt ons kantoor?

Het kantoor verzamelt en verwerkt  gegevens die u ons naar aanleiding van contact met het kantoor meedeelt zoals uw naam, adres, e-mailadres en professionele gegevens, zoals bedrijfsnaam en BTW-nummer. Het betreft  ook alle gegevens die noodzakelijk zijn om ons toe te laten uw verzekeringsbehoeften in te schatten. Dit gaat onder andere over gegevens betreffende uw woning (in het kader van een brandverzekering), uw financiële gegevens (bij beleggingsverzekeringen) en medische gegevens (bij gezondheidsverzekeringen). Uw gegevens worden enkel verwerkt in het kader van de verzekering waarvoor u op ons een beroep doet, tenzij u dit anders wenst en dit ook zo aangeeft.

Wij verzamelen deze gegevens wanneer u onze documenten en formulieren manueel invult en ook wanneer u dat elektronisch doet. Bij het eventuele bezoek aan onze website worden er cookies gebruikt. Voor meer informatie hieromtrent, kunt u het kantoor contacteren.

Voor welke doeleinden verzamelt en verwerkt ons kantoor gegevens?

De doeleinden waarvoor wij gegevens verwerken zijn van diverse aard en worden hieronder uiteengezet.  

Voor onze klanten verwerken wij deze gegevens voor klantenbeheer, met name de aanvaarding, het beheer en het sluiten van verzekeringscontracten en de promotie van andere producten en diensten van ons kantoor zelf. Deze verwerkingen zijn in hoofdzaak gebaseerd op de contractuele relatie met onze klanten, maar ook, voor zover het gaat om prospectie, op uw uitdrukkelijke toestemming.

Naar leveranciers toe verwerken wij deze gegevens in het kader van ons leveranciersbeheer en op basis van de contractuele relatie die wij met onze leveranciers hebben of opbouwen.

Voor zover het gaat om prospecten, dit zijn natuurlijke personen die (nog) geen klant van ons zijn, verwerken wij de gegevens voor doeleinden van direct marketing, op basis van ons gerechtvaardigd belang om te ondernemen. Aan prospecten die per e-mail worden benaderd, vragen wij de uitdrukkelijke toestemming om hen ook in de toekomst te kunnen benaderen. Prospecten die per brief worden benaderd verzoeken wij een opt-out clausule aan te kruisen indien zij niet verder door ons benaderd willen worden.

Naar onze medewerkers toe verwerken wij de gegevens voor doeleinden zoals personeelsbeheer en loonadministratie.

Wat onze website betreft, stemmen wij de inhoud en het gebruiksgemak hiervan zoveel mogelijk af op u als gebruikers ervan. Daarnaast verwerken wij uw gegevens om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit het ter beschikking stellen van een website en de inhoud ervan en om u in staat te stellen om gebruik te maken van de interactieve toepassingen en diensten op deze website.

Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van gegevens door ons kantoor?

In beginsel verzamelen en verwerken wij uw gegevens op basis van de contractuele relatie die wij met u hebben als gevolg van uw aanvraag of verzoek in verband met een verzekeringsbehoefte en de daaruit voortvloeiende overeenkomst(en), alsook als gevolg van de vraag om u bij te staan in het beheer en de opvolging van de verzekeringsovereenkomsten die u heeft gesloten.

Waar de verwerking niet noodzakelijk is om de contractuele relatie uit te voeren, is ze gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen als onderneming, in het bijzonder de vrijheid van onderneming en informatie. Daarbij zorgen wij er steeds voor dat er tussen onze en uw belangen een evenwicht bestaat, bijvoorbeeld door u een recht van verzet toe te kennen.

Voor zover het gaat om gezondheidsgegevens of zogenaamde gevoelige gegevens kunnen wij uw persoonsgegevens enkel verwerken mits uw uitdrukkelijke toestemming. Die wordt u gevraagd op het ogenblik dat u bij ons klant wordt. Is dat niet gebeurd, willen wij u vragen ons dit te melden, zodat het nodige hiertoe kan gebeuren.

Worden de gegevens meegedeeld aan derden?

Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt. Dat neemt niet weg dat ze moeten worden meegedeeld aan de verzekeringsmaatschappij met wie u uiteindelijk de overeenkomst sluit.

Het is mogelijk dat wij voor bepaalde punctuele diensten een beroep doen op derden. In dergelijke gevallen kunnen uw gegevens aan deze derden worden bezorgd maar enkel voor de betreffende dienst en steeds onder controle van ons kantoor.

In bepaalde gevallen bestaat er een wettelijke verplichting om bepaalde gegevens over te maken. Dat is met name het geval wanneer wij hiertoe wettelijk worden verplicht of overheidsinstanties het recht hebben bij ons gegevens op te vragen.

Uw gegevens worden in beginsel niet doorgegeven naar derde landen of aan internationale organisaties.

Uw rechten

De regelgeving kent u diverse rechten toe die er moeten voor zorgen dat u voldoende wordt beschermd.

U kan zich te allen tijde verzetten tegen het gebruik van uw gegevens door ons kantoor voor direct marketingdoeleinden. Wenst u niet op de hoogte te worden gehouden van de aanbiedingen van ons kantoor, kan u dit melden via [vermelding van het emailadres via hetwelk dit kan gebeuren] of door het aankruisen van een vakje in de informatie die u bij specifieke gelegenheden wordt verstrekt.

U kan steeds de gegevens die wij over u verwerken, inkijken en, indien nodig, laten verbeteren. Daartoe volstaat het dit aan te vragen via [vermelding van he e-mailadres via hetwelk dit kan gebeuren], met een bewijs van uw identiteit. Die vragen wij om te verhinderen dat uw gegevens worden meegedeeld aan iemand die daar geen recht op heeft.

Indien u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u steeds een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel. Daar kan u ook terecht voor alle algemene vragen in verband met de verwerking en bescherming van persoonsgegevens.

Wijzigingen

Ons kantoor behoudt zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.

Kunnen wij u helpen?

Contacteer ons